søndag den 18. november 2007

Uden penge for en periode

Noget umiddelbart udramatisk og uskyldigt endte med en rystende oplevelse. Nu skal du bare høre. Da vi sad på en fortovsrestaurant kom en fattig mand og hans kone hen til os for at sælge honning. Vi afslog, men manden blev ved med at forsøge at sælge honningen. Han satte sig på hook ved siden af os og prøvede igen at sælge honning. Endelig opgav han og gik væk. To minutter efter han var gået skulle vi betale og så opdagede Viktor det: Det var en lusket lommetyv vi havde mødt! Tyven fik et visakort og 2000 bath ( = 320 kr) ud af det. Chokerede fik vi ringet til PBS og lukket kortet.

Næste dag tog vi ud til Tourist Politiet. Men det skulle snart vise sig at være sværre at finde stationen end havde regnet med, for den lå slet ikke der hvor både Lonely Planet (udgivet august 2007) og Politikens Guidebog sagde, at den skulle ligge. Heldigvis hjalp en utrolig venlig og hjælpsom thailandsk dame os og kørte os derud, og hun blev endda noget tid på stationen indtil hun havde sikret sig at vi fik god behandling af politiet. Vi var ellers ikke ret glade for det thailandske folk efter oplevelsen, men hun fik genoprettet vores syn på thaierne.

Da Viktor havde fået stjålet sit visakort, var det jo godt at vi kunne hæve penge fra mit (Sørens) visakort. Troede vi! For det var der nemlig også problemer med, så vi kunne ikke hæve penge på det! Vi var nu i en meget uheldig situation: Vi stod i Thailand med 2000 bath (ca 320 kr) og UDEN mulighed for at hæve penge.

Selvom Sørens VISA kort blev ved med at nægte at give nogle penge fra sig, var vi hele tiden positive. Vi havde nemlig kun 1 overnatning mere tilbage i Chiang Mai og flybilletten tilbage til Bangkok samt busbillet og båd videre til Koh Phangan allerede var bestilt og betalt. Vi glædede os mere end nogensinde, til at komme ned til Syd-Thailand og stresse lidt af.

Vi havde 5 timer fra vi landede i Bangkok til vi skulle tage bussen syd på. Da vi ankom til Bangkok tog vi straks over på Jysk Rejse Bureaus hotel (Samme sted vi overnattede i Bangkok i starten af rejsen). Vores plan var at de kunne låne os nogle penge, så vi havde noget at leve af. Kortet skulle gerne virke igen den efterfølgende dag, men vi ville gerne låne penge nok til evt. at vi kunne komme tilbage Bangkok hvis kortet viste sig ikke at virke. Men Jysk Rejsebureau var ikke særlig villige til at låne os penge, for de havde lige tabt 10.000 bath (1600kr) udlåne penge uden at få pengene tilbage igen. Her skulle det vise sig at det er godt at have venner nede i thailand. For da vi var i Umphang for at trekke fulgtes vi med Gitte som arbejdede på det samme bureau. Vi var blevet gode venner med hende og hun lånte os velvilligt 4000 bath (640kr). Hun skulle ned på samme ø som os og kunne derfor bare få pengene når vi mødtes på øen Koh Phangan.

Heldigvis virkede kortet næste dag efter at min mor og far havde været nede hos banken og fixe problemet. Vi havde nu endelig penge og var klar til at nyde livet på Koh Phangan. Det er en fantastisk ø med frodig jungle og klipper samt flotte sandstrande ud mod havet.

Første nat overnattede vi på et ressort for 600 bath (ca. 100 kr). Var et ganske normalt ressort som ikke var noget særligt men udemærket til pengene. Næste dag faldt vi over et lækkert ressort med flot poolområde, hvor der oven i købet var boblebad. Her kostede et værelse mærkelig nok kun 500 bath, så vi der har vi boet lige siden.

Dagene er gået med at slappe af og nyde livet. Vi har dog også været med et par udflugter. Den første tur var en fisketur på en båd. Om aftenen grillede vi fangsten og nød at spise frisk fisk som vi selv lige havde fanget. Den anden tur var en bådtur til den anden side af øen. Første stop var øens bedste snorklingssted med flotte koraller og farverige fisk. Derefter sejlede vi indtil land og tog ud til et så et mindre vandfald. Herefter gik vi hen til en smuk sandstrand der mest af alt lignede paradis. Så var tid til at sejle hjem af igen og vi så en solnedgang fra båden.

Koh Phangan er nok mest kendt for deres Fullmoon party. Der var vi igår og det er en utrolig oplevelse! 10.000 mennesker der fester hele natten og morgenen på en sandstrand.

Det er blevet til et langt indlæg denne her gang, men det er jo også lang tid siden vi har opdateret siden.

Knus og tanker fra Søren og Viktor

PS Der er pt problemer med galleriet.